A gyermeknek különböző formájú szeretetre van szüksége; gyengédség, jóakaratú és vidám hajlandóság, bizalom, megértés- ezek birtokában jól nevelhetőek és irányíthatóak. Hiányuk viszont - amikor nincs rájuk idő, energia, megértés, empátia- ún. hiányossági élményt jelentenek számukra: lelki alapszükségleteik hiánya kínzó feszültséget okoz személyiségükben /sírósak, dacosak, érzékenyek..rosszak lesznek?/
Ha a környezet minden kívánságukat teljesíti túlzott szeretetből, az is súlyos károkat okozhat. Nem alakul ki az a megfelelő ellenállás, amelyen keresztül a lemondást is kellene bizonyos szinten elsajátítaniuk, gyakorolniuk /követelőzőek; kisajátítják a szülők minden percét, azonnal kell minden…rosszak?/
Sok kisgyerek ha csak azt hallja esetleg; hogy ”nem igaz, hogy még azt sem tudod…, azt sem vagy képes…bezzeg a testvéred…, mit nem értesz már megint?...azaz ezek a negatív értékelések, élmények rontják, torzítják személyiségvonásait. Ennek következtében csak megszilárdulnak téves magatartásmódjukban és tehetetlennek érzik magukat.
Ahol a gyerekeket kritika nélküli, istenített szeretet éri, mértéktelen elragadtatással rajongják körül, képtelen lesz vagy csak nehézségek árán szociálisan alkalmazkodni, önmagát értékelni a későbbiek során.
Háttérbe szorítás kérdése azt takarja, mennyi figyelmet igényel feltétlenül a gyermek.
- gyakori az a jelenség ma, hogy pl: fiatal szülő közli- ”azért is adtam óvodába, hogy maradjon több időm mostmár magamra", vagy kistestvér születésekor háttérbe kényszerül 3-7 évesen a kisgyermek- az egyéni igények kielégítésének hiánya szintén személyiségzavart okozhat /féltékenység érzése/.
- Az előnyben részesítés az ellenkező jelenség: mindig mindenek előtt ő a fontos, nem érez határt és így a hamis fölényérzet, önteltség csírái alakulnak ki.
Folyt. köv.
Itt Jelentkezhetsz a Hogyan legyek büszke szülő? ingyenes mini sorozatra amiből megtudhatod,hogy:
-Mitől fejlődik jól a gyermeked beszéde?
-Hogyan alapozhatod meg a gazdag szókincs kialakulását?
-Melyek a legjobb beszédfejlesztő mondókák?