Ovisvilág

Jusztina vagyok, az Ovisvilág tanácsadója. 30 éves óvónői tapasztalattal a hátam mögött szándékom, hogy használható, gyakorlati ötletekkel segítsem és megkönnyítsem a gyermeknevelésed. Ovisvilág


----------------------------
----------------------------

Szeretnéd,hogy óvodás gyermeked érthetően, okosan tanuljon meg beszélni?

Bátran tudjon kérdezni, élményeit szavakba önteni?
Jelentkezz és megtudhatod a
Hogyan legyek büszke szülő sorozatomból,hogy:
-Mitől fejlődik jól a gyermeked beszéde?
-Hogyan alapozhatod meg a gazdag szókincs kialakulását
-Melyek a legjobb beszédfejlesztő mondókák?
:
:


Beszédfejlesztő mini sorozat
Antispam:adataid nem adjuk ki senkinek, bármikor egy kattintással leiratkozhatsz.
------------------

Feedek

A játék komoly dolog

2009.10.22. 10:19 - ovisvilág

Címkék: gyermeknevelés óvodás önálló játék önálló játék fejlesztése közös játék hogyan tanul meg a gyermek önállóan játszani

 

 

Sok szülő kérdez arról, hogy hány éves kortól ”várható el” a kicsi gyerekek önálló játszása, egyedüli játéka. 

Nagyon fontos mindig hangsúlyozni, hogy a kis manók játéka rendkívül fontos tevékenység fejlődésük során. Nemcsak könnyű, jelentéktelen szórakozás, hanem igen komoly dolog! Sajátosan gyermeki forma a világ megismerése. A legtermészetesebb megnyilvánulási módja a gyermeknek, lényeges ismereteket szerez környezetéről; a tárgyakról, anyagokról /összeütögeti a műanyag,- fa- kockákat, papírcsíkokat ”gyárt” az újságból, ”megkóstolja”, végigtapogatja a különféle anyagból készült tárgyakat, stb./. Később /1,5-2 éves kor táján/ megjelenik az ún. szimbolikus játék – amikor a kisdobozt hajónak nevezi ki, megeteti a babáját, a ceruzája puskává válik, vagyis szabadon, kötöttségek nélkül helyettesíti be a tárgyi világot. Goethe szavaival; mindenből mindent tud csinálni a gyermek.

 

Lényeges pillanat a játék fejlődésében, amikor a csöppség személyeket helyettesít be önmagával és megjelenik a szerepjáték. Ekkor már gondolkodik a világról, környezetéről, leutánozza anyát, apát, a tevékenységeiket /úgy tesz a babájával, mint anya vele, olyan kifejezéseket használ- lehet nem is érti-, mint apa/, felnőtt embert testesít meg játéka során. Óvodáskorban a játéktevékenység ”kollektivizálódik”- először csak egymás mellett, később egymással együtt, többen is, elmélyülten képesek játszani sokféle játékot /szerep,- szabály,- konstrukciós, építő-, értelemfejlesztő, versenyjátékokat/. Ám addig, amíg oviba nem járnak, a szülők feladata, hogy a játékra helyet, időt, alkalmat, lehetőségeket biztosítsanak, pl.: egy-egy játékszerrel /társasjáték,lego/ megtanítsák játszani apróságaikat. Ez igen sok családban természetes is, és a kicsi is szívesen játszana anyával egész nap- hisz vele van a legtöbbet- de mivel egy felnőttnek ezen kívül ezernyi feladat adatik naponta, felvetődik a jogos kérdés. Meddig és mennyit játsszon gyermekével? Az optimális válasz az lehetne, amíg ideje engedi és amennyit igényel gyermeke.

Ám idő,- energia hiánya miatt ez sajnos nem mindig kivitelezhető. Az tény, hogy az 1-2-3 éves gyerkőcök- egyéni eltérések természetesen vannak- még erőteljesen igénylik a szülőt, mint ”játék- partnert”. A 3-4 éveseknél már gyakran elegendő - játékuk fejlettebb már! - ha a játék kezdetén vagyunk együtt velük. Megbeszéljük, hogy most folytassa egyedül, mert dolgunk van és kérjük - szoktassuk folyamatosan és fokozatosan- az önálló játékra. Az évek számával önállóságuk növekszik a játékban is!

 

Törekedjünk arra, hogy ne próbáljuk befolyásolni a játék menetét, eszközeit, történéseit, engedjük hogy a kisgyerekünk szabadon gondolkodva, irányítás nélkül kifejezhesse önmagát játékában. A családban kialakult szokások és szabályok betartása mellett kb. 4-5 éves korban ”várhatjuk el” igazán, hogy felnőtt nélküli, önálló játék kialakuljon és elmélyült tevékenységgé váljon a gyermek életében - természetesen egyéni eltérések mindig lehetnek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Itt Jelentkezhetsz a Hogyan legyek büszke szülő? ingyenes mini sorozatra amiből megtudhatod,hogy: 
-Mitől fejlődik jól a gyermeked beszéde?
-Hogyan alapozhatod meg a gazdag szókincs kialakulását?
-Melyek a legjobb beszédfejlesztő mondókák?

:
:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ovisvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr581467154

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ingrid 2009.10.22. 10:36:04

Nagyon köszönöm Jusztina! Megerősítettél sok mindenben!
Ezek szerint nem látok okot aggodalomra :)

Beso · http://kitti-szonja.blog.hu 2009.10.25. 21:27:32

Rendszeres olvasója vagyok én is a blogodnak, sok hasznos dolgot találok a bejegyzésekben. Köszönet érte! És a sok versért, mondókáért!
Nekem ezzel az önálló játékkal a saját lányaimnál (kettő van egy négy és fél és egy majd három éves) a következő: A nagyobbik lányom még a mai napig is jobban igényli, hogy mi szülők is játsszunk vele, velük. Néha megelégszik a húgával, de jobban szereti, ha anya, vagy apa is bekapcsolódik. Egyedül nagyon ritkán játszik.
A kisebbik nagyon jól eljátszik egyedül, fantasztikusan élénk a fantáziája, ha nincs kéznél "játék játék" akkor sem jön zavarba. Volt úgy, hogy szerettem volna, ha a kocsiban inkább elalszik és minden játékot elvettem tőle, ő meg az ujjaival kezdett el valamiféle "szerepjátékot" játszani.
Természetesen az egyéniségük is nagyon különböző, de én azt gondolom, hogy az is benne van a dologban, hgy a nagyobbikkal sokkal többet foglalkoztunk megszületése óta. Ő volt az első gyerekünk, az első hónapokban egy percre sem hagytuk magára. MIndig szórakoztattuk, foglalkoztunk vele (nem is szeretett egyedül lenni. Örültem, ha 15-20 percet eljátszogat valamivel). A második lánykámnál már más volt a helyzet, mivel igyekeztem mellette a naggyal sokat foglalkozni, nehogy azt érezze, hogy a húga miatt ő háttérbe szorul.
süti beállítások módosítása