Ovisvilág

Jusztina vagyok, az Ovisvilág tanácsadója. 30 éves óvónői tapasztalattal a hátam mögött szándékom, hogy használható, gyakorlati ötletekkel segítsem és megkönnyítsem a gyermeknevelésed. Ovisvilág


----------------------------
----------------------------

Szeretnéd,hogy óvodás gyermeked érthetően, okosan tanuljon meg beszélni?

Bátran tudjon kérdezni, élményeit szavakba önteni?
Jelentkezz és megtudhatod a
Hogyan legyek büszke szülő sorozatomból,hogy:
-Mitől fejlődik jól a gyermeked beszéde?
-Hogyan alapozhatod meg a gazdag szókincs kialakulását
-Melyek a legjobb beszédfejlesztő mondókák?
:
:


Beszédfejlesztő mini sorozat
Antispam:adataid nem adjuk ki senkinek, bármikor egy kattintással leiratkozhatsz.
------------------

Feedek

Ősztől iskolás leszek - tanácsok leendő kisiskolások szüleinek

2011.04.27. 13:28 - ovisvilág

Címkék: iskolakezdés iskolaérettség iskolába készülő óvodások iskolaválasztás iskolába készülünk iskolaérettség megállapítása

 Megtörténtek az iskolai beiratkozások. Az iskolaválasztással véglegesen eldőlt, hogy a kicsi óvodás gyermekből hamarosan ”nagy iskolás” lesz! Biztos van szülő, aki nyugtalanul gondol az elkövetkező időszakra; megállja- e helyét ott is gyermeke, megvannak- e kellő képességei a tanuláshoz, az iskolai életmód hogyan fog hatni rá?!  

Valóban, gyökeres változás a 6-7 éves gyerekek életében az iskolakezdés. Testileg- lelkileg nagy változásokon mentek keresztül életük e néhány éve alatt. Testalkatuk, tömegük megváltozott; megnyúltak, fizikai erejük megnőtt, megtörtént a fogváltásuk. Mozgásuk összehangolttá vált. Beszédfejlődésük folyamatos, már képesek beszámolni élményeikről, tapasztalataikról. 

 

Gondolkodásukat még többnyire az ún. eleven képszerűség jellemzi ugyan ebben a korban, vagyis azt értik meg jól, amit el tudnak képzelni, amit maguk előtt láthatnak képben úgy, mint a valóságban. De egyre több mindent ismernek már, sőt érzékelik az ok- okozat közötti összefüggéseket is. Környezetük magatartásmintáit képesek követni /családi, óvodai/ az értékeket átveszik, szociális érettségük folyamatosan nő, alkalmazkodni, uralkodni érzelmeiken egyre kitartóbban képesek.

Már kevésbé félénkek, szorongóak, nyugtalanok, vagy fékezhetetlenül elevenek, mint korábban az óvodában, vagy otthon. A rendszeres tapasztalások, gyakorlások, élmények eredményeként higgadtabbak, tevékenységeikben kitartóbbak, érdeklődésük fokozódik, figyelmük, emlékezetük fejlődő tendenciát jelez.

Mindemellett ahány gyerek, annyiféle- sajátos egyéni tulajdonságokkal, öröklött adottságokkal és most alakuló képességekkel!


A legfontosabb most az érzelmi és értelmi előkészítés az iskolát kezdő kisgyerekek számára! Érzelmileg lényeges, hogy fegyelmezési célokra ne használjuk fel az iskolát- ”megállj, majd az iskolában rossz pontot kapsz, ha így beszélsz,... stb.”! Ne ijesztgessük tanító nénivel, sem a tanulással, hisz akkor nem lesz bizalma, őszinte érdeklődése az új iránt gyermekünknek. Vagy az sem vezet jóra, ha irreális én- képet alakítunk ki leendő iskolásunkban- ”te sokkal ügyesebb, okosabb, tehetségesebb vagy, mint a többiek- ilyen helyzetben örömmel várja, megy a kicsink, de lassan ráébredhet az ellenkezőjére… és nagyot csalódik, kedvét elveszti, teljesítményében nem nyújt annyit, amire képes lenne.

Jó ügyelni arra is, hogy ne állítsunk túl magas mércét számára. Érezhesse, hogy bízunk benne, de reális mértékig követeljük meg tőle teljesítményét. Alakuljon ki egy tényleges valóságos kép az iskoláról benne; tudatosulnia kell, hogy itt már több minden történik, mint játék. Megtanul majd írni, olvasni, számolni, lesznek feladatai, kötelességei, amelyeket teljesítenie kell.


Mit tehetünk még szülőként az iskola megkezdése előtt?

- Rendszeresen vonjuk be az otthoni munkába; kapjon apróbb feladatokat, melyek elvégzéséért önállóan legyen felelős, teljesítése után ”értékeljük”- főleg dicsérjük!

- Sokat foglalkozzunk, beszélgessünk vele közös játéktevékenység közben. Így játékos formában növelhetjük ismereteit, ”rendezhetjük” azt a sok- sok információt benne, amelyek birtokosa ebben az időszakban már. Erősítsük könnyed, játékos formában azokat az alapkészségeket /szókincs, emlékezet, mennyiségfogalom, stb./ amelyek nélkül az iskolai ismeretanyag elsajátítása nehezebben menne. Tegyük ezt pl.: társasjátékozással, szín- forma-számdominózással, találóskérdező játékkal, nyelvi játékokkal /pl.: keressünk együtt ellentétes szópárokat; hideg- meleg, csúnya- szép... vagy keressünk m- el, a- val, stb. kezdődő szavakat…/.

 

A mindennapi életünk számos lehetőséget nyújt pl.: a számismeret otthoni fejlesztésében. Akár a konyhában segítő apróságunkkal ”csak úgy mellékesen”- megszámlálhatjuk együtt a tisztítandó zöldségeket, diótöréskor a diót, vagy kitalálhatja milyen formához /kör, téglalap, négyzet/ hasonlítanak a szobában lévő tárgyak /falióra, szekrény, szék,…/  de azt is, melyik  tárgy miből készült, milyen színűek, melyik a könnyebb- nehezebb. Akár egy séta közben is játszhatunk; pl.: megszámlálhatjuk a járda melletti fákat, bokrokat, együtt megfigyelhetjük a házak magasságát, szélességét, színét.

 

Az a köznapi felfogás, hogy egy kisgyerek akkor okos, ha jól tud számolni! Már 3 évesen is elszámolnak tízig- húszig, de ez csak egy ritmusos játék! Mert ha a kisebb gyerkőcök az ujjaikat ”veszik sorba”, gyakran tévednek, összekeverik a számok nevét, ujjaikkal még nem mindig képesek azonosítani. Ennek oka; még nem értik, hogy a számok mennyiséget jelölnek. Honnan tudjuk meg, hogy gyermekünk rendelkezik- e már mennyiségfogalommal, amely a fejlődés szükségszerű állomása /minden kicsinél érzékelhető/. 

 

Apró figurákkal, színes golyókkal, pálcikákkal játsszunk úgy, hogy 6- 6-ot kiteszünk elébe- ”számláld meg, hány van előtted!”. Ezt kétszer megismételjük vele, majd megkérdezzük- ”melyik a több, a kevesebb?”. Ha megszámolta, akkor az egyik csomót széjjelebb húzzuk /többnek látszon/, és most ismét megkérdezzük „”melyik a több, melyik a kevesebb?”. Ha azt mondja, hogy most is ugyanannyi, akkor már kialakult alapvető mennyiségfogalma. Előtte azonban segítsük elő játékos formában, hogy a sok, a kevés, több, kevesebb, ugyanannyi biztonságos fogalmát gyakorolhassa.


Nagyon lényeges; hogy nem iskolai értelemben kell ”tanítanunk” gyerkőcünket otthon! Ügyeljünk mindig arra is, hogy a játék soha ne haladja meg értelmi képességeit, ám a meglévőket fejlesztgessük tovább folyamatosan

- Ne írni, olvasni tanítsuk /csak ha igényli magától, pl.: ”Anya, írd le a nevem, a tied, stb.”/- ha már érdeklik azok. Amit magától megtanul, az nem árthat!

- Igyekezzünk mindig minden érdeklődő kérdésére korának megfelelő válaszokat adni.

- Sohasem erőltessük; kimondottan káros lehet, ha a természetes érdeklődését ki sem várva, túl korai ”tanítgatással” próbálkozunk.

- Ha értelemfejlesztő játékot játszunk vele, türelemmel várjuk ki, hogy gondolkozhasson rajta /időritmusuk eltérő a felnőttekétől- lassabb koruknál fogva/ ezért ne mondjuk meg gyorsan a helyes választ helyette.

- Bízzunk gyermekünk képességeiben akkor is, ha introvertált /befelé forduló / típusú   /”pedig ezt is tudja, mégsem mondja…”/, vagy az ellenkezője, extrovertált inkább /”állandóan beleszól mindenbe”/, gyors, szerepelni vágyó típusú is.

Minden siettetés árthat, de egy kis késés gyakran használhat is.

 Ismerve apróságunkat segítsük őt átállni az iskolai életmódra türelemmel, nagy beleérző képességgel, energiával.

Így válhatnak számára, értékessé, érdekessé és élvezhetővé az előtte álló tanulói évek!

 

Ezt kívánom minden leendő kisiskolásnak!

First Day at School

A bejegyzés trackback címe:

https://ovisvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr372859145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pöttyösbögre 2011.05.23. 17:17:02

Tudnám, miért egy angol kisiskolás képét kellett ellopni. ..
Magyar első osztályos fotó nincs a neten????

ovisvilág 2011.05.25. 11:32:41

@pöttyösbögre: Kedves Sárosdi Virág!
Először is kikérem ezt a hangnemet. Semmiféle képet - a Te szavaiddal élve- nem "loptam". Ezt a képet pl. Microsoft Office képtárából töltöttem le, ami mindenki számára elérhető. Ez a letöltés teljesen legális, tehát itt nincs szó semmiféle lopásról.
Nem állt rendelkezésemre magyar kisiskolás képe és nem igazán értem, hogy mi a probléma az angol kisdiákokkal. A kisiskolások minden országban kisiskolások, legyen az magyar vagy angol, nem?