Erőszakosságról: a gyermek szinte állandóan aktív, korának megfelelő módon tevékenykedik, ennek során okozhat kárt - esetleg saját magában is, zavarhatja társait, szüleit. Ezt a felnőttek gátolják, fékezik, ami szükséges, de gyakran túlzott- állandó tilalomban él a kisgyerek- ”ne menj oda…ne mássz fel...ne csináld…”stb. Vagy a felnőtt részéről ilyen esetben megjelenő az erőszak, mértéktelen büntetés, ami félelmet, bizonytalanságot válthat ki. Túlkövetelés, is felléphet, mint az erőszakosság különleges formája; nem életkoruknak megfelelő követelmények elé állítják a gyermeket - ”ezt már tudnod kéne…hányszor mondtam, így csináld..”stb.
Ellenkező véglet, ha a gyermek úgy érzi mindent elérhet, megkaphat a szülőktől, nagyszülőktől, ha sírva követel, hisztizik- ”orruknál fogva” vezeti az általa szeretett felnőtteket.
Miért is írtam ennyi általános, kissé komoly stílusú jelenségről, mert óhatatlanul is akadhat ennek tallózása közben, aki ráismer egy-egy pillanatra saját gyermeke nevelésével kapcsolatban.
Összegzésül a sokéves tapasztalatom alapján kimondhatom nincsenek csak rossz és csak jó gyerekek! Gyerekek vannak, szépek, okosak, makrancosak, gyakran értetlenek, hangosak, kedvesek, érzékenyek, veszekedősek- igazi gyerekek!
Minden kisgyerek más, más egyéni külső és belső tulajdonságokkal rendelkezik- és éppen ezért, ezzel együtt elfogadható, szerethető.
Itt Jelentkezhetsz a Hogyan legyek büszke szülő? ingyenes mini sorozatra amiből megtudhatod,hogy:
-Mitől fejlődik jól a gyermeked beszéde?
-Hogyan alapozhatod meg a gazdag szókincs kialakulását?
-Melyek a legjobb beszédfejlesztő mondókák?