Először is boldog új évet kívánok minden kedves blogolvasónak!
Egy kedves vendégblogger, Hajnal Anett cikkét ajánlom most a figyelmetekbe a híres Suzuki-módszerről.
A Suzuki-módszer egy a pedagógiában alkalmazható lehetőség, mely az egész világon elterjedt.
Egy Shinichi Suzuki nevű úr fejlesztette ki óvodáskorú kisgyerekek hegedűoktatására, miután egy négyéves kisfiú apja megkérte rá, tanítsa meg a fiát a hangszeren játszani. Ilyen kicsi gyerek zenére oktatását akkoriban lehetetlennek tartották, de hogy Suzuki teljesítette feladatát, mi sem bizonyítja jobban, minthogy a fiú, Toshiya Eto később híres hegedűművészként vált ismertté.
Suzuki autodidakta módon tanult meg a hangszeren játszani 17 éves korában hanglemezfelvételek segítségével. Később a rábízott tanítványait is hallásuk fejlesztésére és sok ismétlésre ösztökélte. Úgy gondolta, e kettő a fontos, és nem az a túlmisztifikált dolog, amit tehetségnek hívnak.
A Suzuki-módszer másik fontos alappillére a szülő bevonása. Azok a gyerekek, akik nála tanultak hegedülni, nem egyedül érkeztek az órára: édesanyjuk vagy édesapjuk is hegedűt vett a kezébe. Ezáltal nemcsak az volt biztosítva, hogy a gyerekek otthon tényleges szülői felügyelet mellett tudtak gyakorolni (egy olyan szülővel, aki valóban tudott segíteni nekik a „házi feladat“ elvégzésében vagy javításában). A szülő bevonása azért is nagyon jó, mert motivációt ad a gyereknek, hiszen a kicsik bármit szívesen tesznek, amit anyuval vagy apuval együtt csinálhatnak! Ha ráadásul azt látják, hogy a mama örömmel játszik a hangszeren, teljesen elképzelhetetlen, hogy ők maguk ne szeretnének gyakorolni!
A százéves korában elhunyt Suzuki módszerét később a hegedűoktatáson kívül más területeken is kipróbálták: saját bevallása szerint például ezen az elméleten alapszik Helen Doron korai angolnyelvtanítási módszere is.
Kár, hogy mire a módszer a távoli Japánból Európába ért, a szülőket bevonni hívó szó már elhalkult, és csak kevesen használják ki a módszer valóban hatásos elemeit.
Pedig érdemes lenne valóban így tanítani az óvodáskorú gyerekeket idegen nyelvre: sok ismétléssel, játékkal – de a legfontosabb: egy olyan szülő aktív részvételével, aki maga is beszéli és szereti az idegen nyelvet, és ezáltal másképp pótolhatatlan motivációval látja el gyermekét.
Hajnal Anett
Forrás: http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Suzuki-Methode&oldid=66047566