”Hozzon a gyermeknek mindenki, amit tud: játékot, zenét, örömet…”/ Kodály Zoltán /
JÁTÉK-ot, nagybetűvel, sokszínű, gazdag mozgásfejlesztő, érzelemgazdagító, értelem- , és nyelvfejlesztő, személyiségépítő, játékokat, amelyek a 3-7 éves korú gyermekek számára örömforrásként jelennek meg. Nekünk felnőtteknek tudnunk kell, hogy ami ebben a korban gyermekeinknek adható, az később már talán nem is pótolható. A játékoknak különböző fajtáik vannak:
GYAKORLÓ JÁTÉK során / az autótologatástól a kockák újra és újra való átrakosgatásáig/ sokszori ismételgetéssel, gyakorlással fejlődnek különféle funkciók.
SZEREPJÁTÉK, mely során a kisgyerek játéka leutánozza a hozzá közelálló felnőtteket, társait, élményeit, tapasztalatait a világról /beleéli magát a postás, tűzoltó, anya, apa… szerepébe és eljátssza annak tevékenységét, átveszi érzelmeit, indulatát…/.
SZABÁLYJÁTÉKOK, játszása közben - főleg közösségben, családban - megtanulja az alkalmazkodást, a nyerés, vesztés érzését, különféle szabályok birtokosává válik, melyek önfegyelmét, önismeretét gazdagítják, élethelyzetek újraalkotásával /pl.: otthoni problémák ”lejátszása” a babákkal, bábokkal/ .
BARKÁCSOLÁS, mint játéktevékenység szintén fontos része a nevelésnek, hisz különböző játékszereket, kiegészítőket, kellékeket lehet készíteni - otthon is - egyszerű anyagokból /gyöngy, gyurma, szalvéta, fakanál, hurkapálcika, termések, dobozok, faágak, kavicsok, stb./ és ezekkel továbbjátszani.
Fontos a már említett BÁBOZÁS, melyben a kisgyermek átélt és irodalmi élményeit,- melyek érzelmileg hatottak rá- produkálja újra. Lényeges fajtája a játéknak, mert közben közvetlenül nyilvánul meg, a környezethez való viszonya az átélt cselekvés, történés tükrözi, amit felfogott, megértett a világból.
A kisgyermekek azért is szeretik és érzik közel magukhoz, mert a bábok még náluk is kisebbek, ”cselekvéseit”, sorsát ők irányíthatják. Pl. tapasztaltam, hogy egyik szorongó kisfiú csoportunkban soha nem mondta többiekkel a mondókákat, verseket, de mikor kezére húzott bábot, ”őt ”bátran ”megszólaltatta” és fújta a szöveget. Az otthoni, esetleg esti közös szabadidőben, egyszerű technikával elkészített fakanál bábokkal,/ 2- 3 fakanálra arcot festünk filctollal, szalvétából vagy színes textil darabból ruhát ”adunk rá”/ jóízű játékokra van lehetőség.
A gyerekeket az alkotás öröme, a sokféleképpen összeállítható építőelemek, játékszerek felhasználása ösztönzik az ÉPÍTŐ, KONSTRUÁLÓ játékokra.
Ehhez alkalmasak a különféle összekapcsolható, egymásba illeszthető játékszerek, melyek gazdag választékban kaphatók, de a kirakók, gyöngyök, fa, fém, műanyag elemeket tartalmazó játékok is segítik az ”alkotók” örömét.
Csakúgy, mint a cipődobozokból épített vagy takaróval letakart kisasztal ”barlang”, melyhez fakockákból utak vezetnek, és számos otthon is fellelhető dolog, amiből mindig lehet valamit készíteni, építeni, alkotni.
Itt Jelentkezhetsz a Hogyan legyek büszke szülő? ingyenes mini sorozatra amiből megtudhatod,hogy:
-Mitől fejlődik jól a gyermeked beszéde?
-Hogyan alapozhatod meg a gazdag szókincs kialakulását?
-Melyek a legjobb beszédfejlesztő mondókák?