Világszerte sokféle vizsgálati eljárást dolgoztak ki az ún. iskolaérettség megállapítására. A hosszú, jelenleg érvényben lévő és az óvodások nevelésében alapul szolgáló, már említett Óvodai nevelés országos alapprogramja a szülők számára is taglalja a fejlődés, jellemzőit az óvodáskor végére. Ezek az ideális általános fejlődési mutatók, amelyek segítenek egy-egy gyermek ”érettségi vizsgálatában”.
A testileg egészségesen fejlődő gyermek 6 éves kora körül jut el az első alakváltozáshoz- megváltozik testaránya, nyúlánkabbá arányosan válik fejlettebbé, teherbírása, összerendezett mozgása fejlődik. Megkezdődik a fogváltás. Mozgását, viselkedését, testi szükségletei kielégítését szándékosan képes irányítani /önálló, étkezési, öltözködési, egészségügyi szokások kialakulnak/. Erőteljesen fejlődik mozgáskoordinációja, kialakul a kezesség /bal-, jobbkezes/, finommotorikus mozgása /szem- kéz koordinációja/, téri tájékozódása.
A lelkileg épen fejlődő gyermek érdeklődéssel, egészséges izgalommal várja és készen áll az iskolába lépésre. A tanuláshoz szükséges érzékelése, észlelése, képességei folyamatosan fejlődnek, differenciálódnak /fontos a téri észlelés, a hallható, látható észlelések fejlettsége, saját test- testséma fejlettsége/. Fejlettebbé válik a szándékos figyelem, emlékezet, bevésés és felidézés- a cselekvő- szemléletes és képi gondolkodás mellett az elemi fogalmi gondolkodás is alakulóban van.
Érthetően, folyamatosan beszél, kommunikál; gondolatait, érzelmeit mások számára érthetően, életkorának megfelelő tempóban, hangsúllyal tudja kifejezni. Minden szófajt használ, különféle mondatfajtákat /kérdő, óhajtó, felszólító../ mondatszerkezeteket /összetett, mellérendelő../ alkot. Tisztán ejti a magán-, mássalhangzókat. Végig tudja hallgatni és megérti mások beszédét. Elemi ismeretekkel rendelkezik önmagáról, környezetéről: tudja nevét, lakcímét, szülei foglalkozását.
Felismeri a nap-, és évszakokat, ismeri és alkalmazza az alapvető gyalogos közlekedési szabályokat, ismeri szűkebb lakóhelyét, a környezetében élő növényeket, állatokat- azok gondozását, védelmét. Felismeri a viselkedés alapvető szabályait, kialakulóban vannak azok a magatartási formák szokások, melyek a természeti és társadalmi környezet megóvásához szükségesek. Elemi mennyiségi ismeretei vannak.
A szociálisan egészségesen fejlődő gyermek készen áll, éretté válik ahhoz, hogy elfogadja az új iskolai környezetet, az új felnőtteket, társakat. Egyre több szabályhoz tud alkalmazkodni. Feladattudata kialakulóban van; feladattartása, a feladatok megértése, kitartása, munkatempója, önállósága, önfegyelme folyamatosan növekszik.
Természetesen mindezek megléte folyamatosan alakul ki az évek során egy kisgyermeknél és ebben meghatározó szerepe, felelőssége van először a családnak, majd közös, tudatos együttműködéssel a szülőkkel,- az óvodának.
Folyt. köv.
Itt Jelentkezhetsz a Hogyan legyek büszke szülő? ingyenes mini sorozatra amiből megtudhatod,hogy:
-Mitől fejlődik jól a gyermeked beszéde?
-Hogyan alapozhatod meg a gazdag szókincs kialakulását?
-Melyek a legjobb beszédfejlesztő mondókák?