A gyermeki játék már nagyon korán elkezdődik, a piciknél az ún. funkcionális játékkal; a ”ledobálósdi”, a ”tépkelősdi”, a ”kukucs” játék ismerős minden szülőnek. Amit a kezükbe vesznek, szájukhoz emelik, majd eldobják újra és újra, mi visszaadjuk és ezt élvezettel folytatják csakúgy, mint a ”tépkelősdit”- bármit vesznek kicsi kezükbe azt gyűrögetik- gyúrogatják, tépkedik- és percekig ”jól elvannak” vele. Az arcát két kezével eltakaró csöppség jóízűen kacag, ha anya is így tesz és elkapva kezét mondja ”kukucs!”
Mindezekkel érzékszerveik, izmaik, idegrendszerük ”lép funkcióba” és válik játékká. Emellett derűs biztonságban tudva magukat tevékenykednek anya vagy apa mellett. Fejlődik érzékelésük /látás, tapintás, ízlelés, hallás/- ekkor szoktuk mondani, hogy amit meglát, kézbefog, megszagol, meg is ízlel.
Vagyis játék közben kezdi megismerni a világot.
Később a fejlődés során a gyerekek játéka bonyolultabbá, fejlettebbé válik.
Nagy élvezettel játszanak mozgásjátékokat /1-3-4 éves korban/, futós, ugrálós, forgós játékokat. Ha megismertetjük őket ezekkel- mert mozogni szeret minden kisgyerek, de önállóan még nem tudja, mit hogyan játsszon - örömmel veszik.
Ilyenkor jó, ha anya, apa vagy nagyobb tesó kéznél van és segít ”rávezetni” a kicsit.
A ”Sétálunk, sétálunk,- /séta/
"egy kis dombra lecsücsülünk. Csüccs!" /hirtelen leguggolás/ kis játéktól a bonyolultabb mozgást megkívánó, szöveget utánzó mondókázásig;
mint pl:
Hipp- hopp haja- hopp,
erre van a haja- hopp, /páros lábbal szökdécselés/
erre ki, /kifelé fordulás/
erre be, /befelé fordulás/
erre kanyarodjunk be! /magunk körül szökdelés/
De másféle játékok elkezdésénél is jól jöhet a felnőttek iránymutató segítkezése. Nem szükséges egy játékban végig ott maradni anyának vagy apának- így fogja megszokni az egyedül játszást is jobban, és nem hívja állandóan szüleit, hogy játsszanak vele- ám a játék kezdetén lehet szüksége a nagyokra!
De;
- ha apa megmutatja néhányszor a fakocka-torony építését /alulra nagyobbakat, felülre kisebbeket tegyen/,
- ha anya pár percet szán arra, hogy együtt öltöztessék fel a babát, vagy megmutatja hogyan terítsen meg ebédre csöpp lánya babaedénykéivel babáinak,
- ha alkalmanként együtt mondókáznak, mikor pl.: esik az eső az oviba menet:
Esik eső, juj, juj, jujj,
Hozzá még a szél is fúj.
Ha fúj- esik mindhiába,
el kell menni óvodába!
- ha egy röpke félórát találós kérdésekkel, barkochba játékkal töltünk el együtt a nagyobb gyerkőccel- élvezni fogja!
Folyt. köv.
Itt Jelentkezhetsz a Hogyan legyek büszke szülő? ingyenes mini sorozatra amiből megtudhatod,hogy:
-Mitől fejlődik jól a gyermeked beszéde?
-Hogyan alapozhatod meg a gazdag szókincs kialakulását?
-Melyek a legjobb beszédfejlesztő mondókák?