Hosszú éveken át módom volt megfigyelni mennyire szeretik a gyerekek az állatokat, főleg a kölyök állatok a kedvencek és a hatalmas, félelmetes külsejűek. Az előzőekhez azért kötődnek, mert azok is kicsik, védelmet kívánnak, mint ők, a nagy, ijesztőek pedig csuda izgalmasak, lehet tőlük ”félni”! Amikor tavaszi sétákon felkeltjük érdeklődésüket egy-egy állatra /napon sütkérező kutyára, mosakodó cicára, fűben ugráló, eleséget kereső feketerigóra, hangoskodó verébcsapatra/ szinte célirányosan képesek rájuk koncentrálni, pedig nap mint nap láthatják őket, csak nem figyelnek úgy fel rájuk. Így most önállóan veszik észre jellemző tulajdonságaikat,- ”milyen hosszú piros nyelve van a kutyusnak!”..”a cica úgy nyalogatja lábát, mintha mosakodna!”.
A közvetlen élmények tapasztalások érzelmeket váltanak ki a gyerekekből és ezeket támogatva, erősítve nevelhetjük őket az állatok szeretetére, védelmére. Minden megfigyeltetés, érdeklődésfelkeltés hasznos ismeretek mellett érzelmileg is gazdagítja, építi a kicsik pozitív tulajdonságait. Nem véletlen az sem, hogy a legkisebb kortól ajánlott leporellók, kis mesekönyvek, mondókás,- versgyűjtemények, kifestők-színezők, mesealakjai is elsősorban állatokhoz kapcsolódnak, állatokról szólnak. Ki ne emlékezne azokra az első mondókákra, versikékre, amelyeket édesanyja vagy a nagypapa mondogatott neki kicsi korában a kis nyusziról, az őzikéről, a mókusról.
Az óvodában kicsit rendszerezzük is az állatokról való ismereteket és csoportosítjuk, mint a háziállatok és kicsinyeik, a vadon élő, szárazföldi, vízben élő, növényevő, és ragadozó állatokat. Ezekről számos könyvet, képet, filmet nézünk meg együtt, amelyikről tudnak, ők maguk otthonról is hoznak filmeket, kivágott képeket- albumot készítünk /csoportosítjuk fajtáik szerint/; amit mindig nézegethetnek, ha kedvük van hozzá. Sokszor énekelünk, verset ismerünk meg különféle állatokról, a mesékben is megjelenik az ”okos nyúl”, a ”ravasz róka”, a ”papucsot varró béka”, a ”házat építő kismalacok”, a ”kevély kiskakas” figurája és folytathatnám napestig.
Az a legfontosabb, hogy megismerjék, megszeressék és védjék a gyerekek az állatokat, alakuljon ki bennük majd a felelősségérzet irántuk, képesekké váljanak vigyázni rájuk csakúgy, mint a természet alkotta minden teremtményre, amelyek velünk együtt élnek ezen a földön!
*****************************************
Itt Jelentkezhetsz a Hogyan legyek büszke szülő? ingyenes mini sorozatra amiből megtudhatod,hogy:
-Mitől fejlődik jól a gyermeked beszéde?
-Hogyan alapozhatod meg a gazdag szókincs kialakulását?
-Melyek a legjobb beszédfejlesztő mondókák?