3-7 éves korban nagyon nagy változások következnek be a gyermekek fejlődésében. Megváltoznak fizikailag, értelmileg, érzelmileg és szociálisan is. Különféle fejlődési fázisokon mennek át. Alakuló személyiségfejlődésükben az érzelmi, személyes függés - anya, apa, család - még erős, szorosan kötődnek- ”ölelj át szorosan!”- fázis. Ilyenkor szokták mondani az anyukák, hogy alig lehet ”levakarni magamról”. Aztán következik az első leválás, elszakadás- ”tegyél le!”- fázis, ekkor már önállósulni kezdenek, de anya, apa mellett! /2-3 év/
Később megjelenik a ”hagyjál magamra!”- fázis 3- 4- 5 évesen a leválás igénye erősebbé válik, a külső világ, környezet hatásai megnőnek, társakkal kapcsolatot kezdeményeznek, játékuk elmélyültebb lesz, érdeklődőek, kíváncsiak lesznek, mindenre befogadókká válnak. Testi, értelmi képességeik fejlődése ugrásszerű, többek közt ügyességet, kitartást, figyelmet tanulnak! Mert az ügyességet is tanulás útján sajátíthatják csak el és főleg akkor sikerül, ha mi felnőttek bízunk bennük, bátorítjuk, támogatjuk kezdeményezéseiket.
Pl.:- Kétéveskor táján már próbálkozik az egyedül levetkőzéssel, öltözködéssel. Van, aki nemcsak a nadrágot képes fel-, levenni, ami könnyebb, hanem a blúzzal, pulcsival is boldogul. Önállóan kezd játékszerekkel játszani /kockából építés- torony/.
- Hároméveskor körül mozgása finomodik; míg addig sokat mászott v. háttal jött le a lépcsőn mászva, most képes lépcsőn menni fogódzkodva, beszéde fejlődik; egyre több mondatot használ, ceruzát fog, rajzol, színes képeskönyvet nézeget, mesét vár, gyurmázik, önállóan étkezik. Szabályokkal ismerkedik.
- Négyévesen - egyéni eltérésekkel- de jól ”halad” az öltözködéssel, wc- használattal, fogmosással, beilleszkedik, társaslénnyé válik, elmélyülten játszik, szereti a mesét, bábozást,. filmeket..
- Ötéves korban önállósága minden téren fokozódik, mozgása összerendezetté válik, figyelmét képes hosszú percekre koncentrálni, rajzol, fest, nyír ollóval, számítógépes játékkal játszik, tanulási folyamatokba bekapcsolódik /oviban/. Tanulja a szabályokat.
- Hat-, hétévesen önállósága fejlett, igénye nő különféle tevékenységekre /tanulás, sport, zene,- nyelvtanulás/, mozgása összerendezett, érdeklődése, kíváncsisága fokozódik, társai között jól érzi magát, társaskapcsolata bővül, képes megváltozott körülményekhez alkalmazkodni, iskolai életmódra alkalmassá válik érzelmileg, értelmileg, fizikailag egyaránt, szabályokat, kötöttségeket elfogad.
Csupán töredékeiből hoztam példát mindazokból a tevékenységekből, amelyekre képesek a gyerekek ebben a korban. Minden kisgyerek saját ritmusa szerint, egyéni eltérésekkel fejlődik. Van, aki mozgásában, van aki értelmességében, zenei képességében, rajzkészségében vagy más területen válik ügyesebbé.
Ám nem kell, ”kiugró” tehetségűnek lennie ahhoz, hogy boldog, kiegyensúlyozott emberré váljon, csak őszintén, törődve, figyelve, türelemmel egyengessük útját mi szülők és pedagógusok egyaránt!
Itt Jelentkezhetsz a Hogyan legyek büszke szülő? ingyenes mini sorozatra amiből megtudhatod,hogy:
-Mitől fejlődik jól a gyermeked beszéde?
-Hogyan alapozhatod meg a gazdag szókincs kialakulását?
-Melyek a legjobb beszédfejlesztő mondókák?